Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: حرم حضرت رقیه سلام الله علیها حدود ۳۰ سال گذشته توسعه پیدا کرد و اقداماتی به منظور پذیرایی از زائران ریحانةالحسین علیه‌السلام انجام شد. با وجود اینکه سال‌ها داعش و تکفیری‌ها در سوریه حضور داشتند و برای تخریب و اهانت به این مکان مقدس برنامه‌ریزی کرده بودند، با کمک نیروهای مقاومت و شهدای مدافع حرم، آسیبی به حرم وارد نشد و توطئه آنها خنثی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حرم حضرت رقیه (س) در دمشق

در بخش نخست گفت‌وگوی فارس با «سیدمحمد میری» یکی از خادمان ایرانی حرم حضرت رقیه سلام الله علیها به روند توسعه این حرم مطهر و کرامت‌های حرم حضرت رقیه سلام الله و همچنین دلایل عروسک آوردن در حرم دختر سه ساله سیدالشهدا اشاره شد. (اینجا بخوانید) در ادامه مشروح بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

ماجرای حمله داعش به حرم‌های سوریه

داعش از اوایل دهه ۹۰ موجب ایجاد ناامنی در سوریه شد. آنها به حرم حرت رقیه (س) هم حمله کرده بودند؟ 

داعش در نقاط مختلف دمشق حضور داشت و اطراف حرم‌های مطهر حضرت رقیه و حضرت زینب سلام‌الله قرارگاه ایجاد کرده بود. چند بار هم به حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها حمله کرد و خسارت‌هایی به بار آورد، اما با تلاش نیروهای مقاومت و مدافعان حرم، داعش از بین رفت و هم‌اکنون دمشق در امنیت است.

سحرگاه ولادت امام علی علیه‌السلام در سال ۹۳ بود. در کنار ضریح حضرت رقیه سلام الله علیها در حال روضه‌خوانی بودیم که به یک‌باره صدای مهیبی پیچید و شیشه‌های بخشی از حرم و سوئیت ما فرو ریخت. داعش خمپاره‌ای زده بود که فاصله آن تا اتاق محل اسکان من، حدود ۷۰ متر بود. وقتی شرایط عادی شد، به پشت بام رفتم و دیدم که حدود یک متر از پشت بام آسیب دیده است. 

برای اینکه داعش وضعیت حرم را شناسایی نکند، درهای حرم را بستیم و اجازه ورود به کسی ندادیم. بعد هم مصالح آوردیم و آنجا را بازسازی کردیم تا کسی متوجه نشود؛ تا جایی که وقتی بازسازی کردیم، برای اینکه نو بودن سنگ‌ها مشخص نشود، زغالی روی آن مالیدیم.

 پاکسازی زینبیه از داعش در عرض چند ساعت با فرماندهی حسین همدانی

شما در ایام حضور داعش در سوریه، حضور مستمری در این کشور داشتید و به عنوان خادم حرم حضرت رقیه (س) حتما خاطراتی هم از آن دوران دارید. از رشادت‌های نیروهای مقاومت و نحوه پاکسازی منطقه اطراف حرم‌های سوریه بگویید.

شهید حسین همدانی از فرماندهان شجاع بود. سمت حرم حضرت زینب سلام الله علیها، میدانی به نام میدان حجیره بود. آنجا داعشی‌ها با سرهای بریده، فوتبال بازی می‌کردند تا رعب و وحشت ایجاد کنند. شب تاسوعا، در حرم برنامه داشتیم و حدود ۳۰۰ نفری بودیم. آن موقع اصلا خانم‌ها نبودند و به دلیل نبود امنیت، فقط آقایان به حرم می‌آمدند. آن شب حاج حسین همدانی گفت: می‌خواهیم امشب جای خوبی برویم. گفتم: هرجایی برویم خوب است و من با شما می‌آیم. به سمت حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها و میدان حجیره رفتیم. بعد از دقایقی متوجه شدم که عملیاتی قرار است انجام شود و میدان حجیره را پاکسازی کنند. اینکه می‌گویم به سمت حرم حضرت زینب سلام الله علیها رفتیم، به این آسانی نبود. در مسیر، باران آتش و گلوله بود و خمپاره‌زن‌ها هم در نقاط مختلف منطقه زینبیه حضور داشتند. در منطقه زینبیه هم شاید تعداد افراد حاضر انگشت‌شمار بود و در بخشی هم برخی از افرادی که ساکن آنجا بودند، مجبور بودند که در خانه بمانند.

سخت‌تر از همه هم پیکرهایی بود که داعش سربریده بود و با سرهای آنها در حال بازی بودند. به حرم حضرت زینب سلام الله علیها که رسیدیم و روضه‌خوانی تمام شد، عملیات را اعلام کردند. عملیات ساعت یک بامداد آغاز شد و آنقدر این عملیات به خوبی فرماندهی و اجرایی شد که تا اذان صبح، منطقه از داعشی‌ها پاکسازی شد و حتی میدان حجیره را تغییر کاربری دادند. میدان حجیره به خاطر موقعیت استراتژیکی که داشت، شاهراه تردد نیروهای مقاومت ایرانی، حیدریون و فاطمیون بود. عملیات پاکسازی میدان حجیره واقعا سخت بود که البته رزمنده‌های فاطمیون نقش خیلی مهمی در آن داشتند.

چرا حرم حضرت رقیه (س) شبانه‌روز باز نیست؟

یکی از مشکلاتی که در برهه‌های مختلف موجب نارضایتی زائران حرم حضرت رقیه (س) بوده، بسته بودن حرم در ساعاتی از شبانه‌روز است. بسته بودن حرم در آن زمان به خاطر امنیت قابل توجیه است، اما چرا در حال حاضر هم حرم حضرت رقیه (س) شبانه‌روزی نیست؟

در گذشته به خاطر نبود امنیت، درهای حرم برای اقامه نماز بیش‌تر باز می‌شد. اکنون هم حرم از یک ساعت قبل از اذان صبح باز می‌شود و بعد هم از ساعت ۸ صبح تا حدود یک ساعت بعد از نماز مغرب به روی زائران باز است. البته این بسته بودن درهای حرم به دلیل نبود زائر است. عمده زائران خارجی که به حرم ریحانةالسحین مشرف می‌شوند، در منطقه زینبیه و دور از حرم حضرت رقیه سلام الله علیها اسکان دارند و بعد از نماز مغرب به هتل‌ها باز می‌گردند. برای همین ما درهای حرم را می‌بندیم. البته در صورتی که زائر حضور داشته باشد و همچون سال‌های قبل از حضور داعش، تعداد زائران افزایش پیدا کند، آمادگی برای باز بودن دائمی حرم وجود دارد.

با این وجود، گاهی کاروان‌ها از ما می‌خواهند که مثلا ساعت ۱۲ یا یک بامداد برای غبارروبی و زیارت به حرم مشرف شوند که ما هم موافقت کرده و حرم را برای حضور آنها آماده می‌کنیم. البته در برخی مناسبت‌ها حرم شبانه‌روز باز است و زائران در هر زمانی می‌توانند به زیارت مشرف شوند. به طور مثال در شب تاسوعا و عاشورای حسینی هر لحظه در حرم برنامه است. همچنین در اربعین نیز مراسم راهپیمایی اربعین در سوریه از حرم حضرت رقیه به حرم حضرت زینب سلام الله علیهما برگزار می‌شود.

 

اربعین سال گذشته ـ دمشق

برپایی مراسم جاماندگان اربعین در سوریه

مراسم اربعین در سوریه به چه صورت است؟ از چه زمانی این مراسم شکل گرفت؟

از بیش از ۱۵ سال گذشته مراسم اربعین در سوریه اجرایی شد و جاماندگان اربعین حسینی از حرم حضرت رقیه سلام الله علیها حرکت کرده و به سوی حرم حضرت زینب سلام الله علیها می‌روند. حتی آنهایی که در حرم حضرت زینب هستند، برای شرکت در این مراسم به حرم ریحانةالحسین به عنوان مبدأ حرکت، مشرف می‌شوند. اوایل شاید در راهپیمایی جاماندگان اربعین در سوریه ۵۰ نفر شرکت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر این تعداد افزایش یافته است؛ به طوری که حتی سال گذشته با وجود شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها، بیش از ۳۰ هزار نفر در مراسم جاماندگان اربعین سوریه از حرم تا حرم شرکت کردند.

وقتی که سفیر عربستان از شکوه حرم حضرت رقیه (س) متحیر شد

وضعیت زائران حرم حضرت رقیه (س) از گذشته تاکنون چگونه بوده است؟

در سوریه ۱۷ ملیت حضور دارد و حرم حضرت رقیه سلام الله علیها جایی است که در آن از هر قشری از مسیحی گرفته تا اهل تسنن حضور می‌یابد. همه وقتی می‌آیند، محو فضای معنوی آن می‌شوند. قبل از جنگ در سوریه و حضور داعش، شاید در روز بیش از ۱۰۰ توریست خارجی داشتیم. در ورودی حرم چادر عربی گذاشته بودیم و از آنها محترمانه می‌خواستیم که حجاب داشته باشند و آنها با وجود اینکه مسلمان نبودند و اعتقادی هم به حجاب نداشتند، بر اساس قوانین و به خاطر احترام به حرم، به خوبی می‌پذیرفتند و با حجاب وارد حرم می‌شدند. 

مرحوم شیخ الاسلام در سال‌های گذشته، سفیر ایران در سوریه بود. او هم از جهت سیاسی و هم دینی فرد مدبری بود و حتی وقتی در سوریه حضور داشت، نماز صبحش در حرم ترک نمی‌شد. یک روز به من گفت: می‌خواهیم جشن ۲۲ بهمن را در حرم حضرت زینب سلام الله علیها برگزار کنیم. ۲۲ بهمن، جشن ملی است و همه در جاهای مجلل برپا می‌کردند. اول متعجب شدم و گفتم که امکان ندارد. چرا که وضعیت حرم به گونه‌ای است که افراد برای ورود به صحن باید کفش‌های خود را در بیاورند و بدون کفش وارد شوند. پس از این درخواست، من موضوع را با تولیت حرم در میان گذاشتم و آنها هم موافقت کرده و گفتند که مانعی نیست.

حرم حضرت رقیه، جایی است که از در ورودی باید کفش را در بیاوری. صحن، سنگ و رواق‌ها هم فرش است. آن زمان به آقای شیخ الاسلام گفتم: وزیر و سفیر می‌آیند و آنها به خودشان اجازه نمی‌دهند که کفش‌شان را در آورند. شیخ‌الاسلام گفت: باید در بیاورند. به هر ترتیب کفشداری در حرم را به خارج حرم منتقل و فضا را برای برپایی جشن ۲۲ بهمن آماده کردیم. با آغاز مراسم، سفرای کشورهای مختلف وارد حرم می‌شدند. آن موقع من دنبال سفیر کانادا و آلمان نبودم. بلکه فقط منتظر بودم ببینم سفیر عربستان چگونه وارد می‌شود. وقتی سفیر عربستان آمد، کفشش را در آورد و پس از ورود به حرم، محو سقف حرم و مصلای آن شده بود. همه عبارت‌های حرم هم از عبارات عربی و احادیثی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله با «قال رسول‌الله» بود و کسی نمی‌توانست چیزی بگوید که مثلا این چیست؟ سفیر عربستان در سوریه همه جا را متحیر نگاه می‌کرد و در آخر سؤال کرده بود که اینجا با این همه جلال و شکوه کجاست و چه کسی دفن است؟ وقتی به او گفتند که دختر سه ساله امام حسین علیه السلام و نوه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است، متعجب شد. من این جمله را نشنیدم، اما نقل کردند که یکی به او گفته است: شما نگاه کنید قبر نوه پیامبر اینچنین آباد است، شما قبرستان بقیع را چهار امام معصوم علیهم‌السلام در آن دفن است، تخریب کردید. گفته شد که او پس از شنیدن این انتقاد، سفیر عربستان در سوریه راهش را ادامه داد و چیزی نگفت.

برپایی جشن ۲۲ بهمن در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها تدبیری بود که سفیر کشورمان در آن زمان داشت و با این اقدام، شکوه و جلال حرم حضرت رقیه سلام الله علیها را به نمایندگان کشورهای مختلف نشان داد و جشن پیروزی انقلاب اسلامی را به صورت متفاوت برگزار کرد.

مصیبت‌های اسرای کربلا در سوریه/ مردم شام به خاندان اهل بیت (ع) سنگ پرتاب می‌کردند

سرزمین شام یکی از شهرهای تاریخی است که خاندان اهل بیت علیهم السلام پس از واقعه عاشورا به آنجا می‌آیند. درباره این شهر و اماکن تاریخی آن از مسجد اموی تا باب طوبی و سایر زیارتگاه‌های آن برایمان بگویید.

در سوریه ادیان مختلفی حضور دارند. باب طوبی محله‌ای است که بیش‌تر مسیحیان و یهودیان در آنجا سکونت دارند. دروازه ساعات هم جایی است که دروازه شام به آن می‌گفتند. در گذشته هر شهر دری برای ورود داشته است که دروازه ساعات، مکانی است که پس از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری، اول ماه صفر خاندان اهل بیت علیهم السلام را پشت آن نگه می‌دارند. مردم آنجا، شهر را چراغانی می‌کنند، چرا که گفته بودند این‌هایی که دارند می‌آیند، خارجی و افراد خائنی هستند. به آنها نگفته بودند که این افراد، فرزندان و خاندان پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و سلم هستند.

از دروازه ساعات تا حرم حضرت رقیه سلام الله علیها و مسجد اموی، به صورت پیاده نهایت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد؛ اما وقتی قافله اسرای کربلا به دستور یزید بن معاویه به همراه سرهای شهدا از دروزاه شهر وارد شدند، غروب به خرابه شام رسیدند؛ چون خاندان اهل بیت علیهم السلام را در شهر گرداندند. می‌گفتند آن زمان دیوارهای خانه‌ها کوتاه بوده است. مردم از بالای دیوار به حضرت زینب سلام الله علیها و اسرای کربلا سنگ می‌زدند. مردم این منطقه از شام آنقدر کینه امام علی علیه السلام را داشتند، که وقتی کسی می‌گفت مثلا این فرزند علی است، با او بدرفتاری می‌کردند. در تاریخ داریم که حتی بر سر اسرای دشت کربلا از خانم حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام تا کوچک‌ترها سنگ و آتش پرتاب می‌کردند. در برخی از مناطق سوریه همچنان این بغض و کینه نسبت به خاندان امام علی علیه‌السلام وجود دارد و شاید بتوان گفت که ریشه داعش از چنین تفکری ایجاد شده است.

قبر صلاح الدین ایوبی که شیعیان را زنده به گور می‌کرد و به نوعی داعش هم از چنین تفکری متولد شد، در دمشق به چه صورت است؟

سمت بازار حمیدیه جایی به نام قلعه است که زمان قدیم زندان بوده و اکنون به قلعه معروف شده است. تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که ظلم، پایدار نیست. نه تنها قبر صلاح‌الدین ایوبی که به نسل‌کشی شیعه پرداخت، بلکه حتی معاویه که روزی بر تخت سلطنت بود و خدم و حشم داشت، اکنون مخروبه‌ای بیش نیست. چند بار وهابی‌ها تصمیم گرفتند که قبر معاویه را آباد کنند، اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاد. با این وجود، قبر معاویه صغیر که محبت اهل بیت علیهم‌السلام را در دل داشت، اکنون وجود دارد و بسیاری از افراد هم به آنجا می‌روند. معاویه شاید به ظاهر دنیایش را آباد کرد و حضرت زینب سلام الله علیها، دختر امیرالمومنین علیه‌السلام خرابه‌نشین بود و نه سقفی، نه فرشی و چیزی داشت، اما اکنون حرم عمه سادات آباد است و قبر معاویه به لجن کشیده شده است. این‌ها همه تاریخی است که ما باید از آن درس بگیریم و محبت اهل بیت علیهم السلام را برای سعادت دنیا و آخرت در وجودمان تقویت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیدمحمد میری حرم حضرت رقیه داعش پاکسازی دمشق فاطمیون حیدریون نیروهای مقاومت حسین همدانی حرم حضرت رقیه سلام الله علیها حرم حضرت زینب سلام الله علیها اهل بیت علیهم السلام سلام الله علیها جاماندگان اربعین اربعین در سوریه نیروهای مقاومت حرم حضرت رقیه س خاندان اهل بیت سفیر عربستان حسین همدانی علیه السلام شبانه روز سال گذشته درهای حرم ۲۲ بهمن آن زمان سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۶۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی

ایسنا/هرمزگان آیت‌الله غلامحسین رئوفی که از عالمان بزرگ و شناخته شده دینی استان هرمزگان بود صبح ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ دارفانی را وداع گفت.

حضرت آیت الله غلامحسین رئوفی فرزند یوسف در سال ۱۳۱۱ در روستای درسنگ معروف به پشتکوه سفلی به دنیا آمد.

وی در شروع تحصیل در مکتب خانه روستا نزد مشهدی عباس رئوفی ختم قرآن و نزد پدر کتب ادب فارسی، بوستان و گلستان سعدی و دیوان حافظ را آموخت.

آیت الله رئوفی تقریبا یکسال پس از پایان جنگ جهانی دوم در ۱۲ سالگی برای فراگیری معارف دینی عازم نجف اشرف در کشور عراق شد.

وی در نجف اشرف در مدرسه قزوینی مشغول به تحصیل علوم و معارف دینی شد.

ایشان پس از برطرف شدن مشکل مسکن مقدمات دروس حوزوی را نزد برخی از مدرسین و فضلا به اتمام رساندند و سپس سیوطی و حاشیه را نزد حجت الاسلام سید جلیل یزدی خواندند و مطول را نزد شیخ محمد علی مدرس افغانی، لمعه را نزد آیت الله شیخ علی اصغر اراکی و آیت الله شیخ محمد علی سرابی کتب سطح عالی را نزد آیت الله سید محمدباقر محلاتی، آیت الله سید احمد حسینی اشکوری و آیت الله سید علی فانی و شیخ مجتبی لنکرانی و فلسفه را نزد آیت الله میرزا مسلم ملکوتی گذراندند.

وی دروس خارج را نزد آیت الله العظمی خویی، آیت الله العظمی شاهرودی و آیت الله العظمی حکیم و فقه را در محضر امام خمینی گذراندند.

حضرت آیت الله رئوفی پس از ۱۶ سال تحصیل با اجازاتی از آیت الله العظمی امام خمینی (ره)، آیت الله العظمی خویی، آیت الله العظمی میرزا عبدالهادی حسینی، آیت الله العظمی شاهرودی، آیت الله العظمی سید محسن حکیم، ایت الله العظمی سید محمدباقر محلاتی، آیت الله سید احمد اشکوری، آیت الله العظمی حاج آقا بزرگ تهرانی برای ترویج دین و نشر معارف به زادگاهش عزیمت کرد.

وی ۶ سال در زادگاهش برای نشر معارف دینی در بین مردم سکونت داشتند و مجددا برای ادامه تحصیل به نجف اشرف بازگشتند و ۶ سال دیگر در نجف به تحصیل معارف دینی پرداخت.

پس از اتمام تحصیلات حوزوی این عالم وارسته مجدد به ایران بازگشت و در توکهور و هشت‌بندی از حدود سال ۱۳۶۵ سکونت گزید که منشأ رشد و توسعه سریع آن شد.

حضرت آیت الله رئوفی در طول عمر با برکت خود منشأ خدمات گسترده ای شامل تأسیس مسجد و حسینیه امیرالمومنین در سال ۱۳۵۰، پخش اعلامیه های حضرت امام و فعالیت علیه رژیم ستم شاهی بود که در اوایل دهه ۵۰ منزل ایشان توسط ساواک به جرم حمایت از نهضت امام و پخش اعلامیه های وی محاصره شد و این بازرسی ها و بازجویی ها تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.

همراهی با روحانیونی همچون مرحوم حجت‌الاسلام عباسی نماینده سابق مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، آیت الله درویشی و ... شرکت در راهپیمایی های دوران انقلاب در شهرستان میناب، برگزاری مراسم‌ مذهبی و تبلیغی در حسینیه امیرالمومنین با دعوت از روحانیون و سخنرانان، برپایی راهپیمایی های دوران انقلاب در منطقه توکهور و هشت‌بندی از دیگر خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی بوده است.

حضرت آیت الله رئوفی در طول دوران پر برکت حیات خود پیگیری های گسترده ای برای عمران و آبادانی منطقه توکهور و هشتبندی با دعوت از مسئولان ملی، استانی و شهرستانی انجام داد که زمینه ساز حضور مستمر استانداران مختلف در این منطقه برای رفع مشکلات شد.

پیگیری احداث راه اصلی منطقه توکهور و هشت‌بندی به مرکز شهرستان، حل اختلافات بزرگ قومی در مناطق مختلف شامل شرق استان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و... از دیگر خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی است.

از سال ۱۳۶۱ تا پایان عمر در ایام سال تحصیلی در حوزه علمیه قم به تحصیل و تدریس مشغول بودند و در سایر ایام سال در زادگاهش توکهور و هشت‌بندی حضور داشت و ضمن برگزاری مراسم‌ مذهبی، پذیرای مراجعان زیادی از مناطق مختلف استان و حتی استان‌های همجوار برای رفع مشکلات و حل اختلافات بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی
  • دل‌بوسکه مسئول پاکسازی فدراسیونِ فاسد شد!
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است