Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها حدود ۳۰ سال گذشته توسعه پیدا کرد و اقداماتی به منظور پذیرایی از زائران ریحانةالحسین علیه‌السلام انجام شد. با وجود اینکه سال‌ها داعش و تکفیری‌ها در سوریه حضور داشتند و برای تخریب و اهانت به این مکان مقدس برنامه‌ریزی کرده بودند، با کمک نیرو‌های مقاومت و شهدای مدافع حرم، آسیبی به حرم وارد نشد و توطئه آن‌ها خنثی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرم حضرت رقیه (س) در دمشق

در بخش نخست گفت‌وگو با «سیدمحمد میری» یکی از خادمان ایرانی حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها به روند توسعه این حرم مطهر و کرامت‌های حرم حضرت رقیه سلام الله و همچنین دلایل عروسک آوردن در حرم دختر سه ساله سیدالشهدا اشاره شد. (اینجا بخوانید) در ادامه مشروح بخش دوم و پایانی این گفتگو را می‌خوانیم:

ماجرای حمله داعش به حرم‌های سوریه

داعش از اوایل دهه ۹۰ موجب ایجاد ناامنی در سوریه شد. آن‌ها به حرم حرت رقیه (س) هم حمله کرده بودند؟

داعش در نقاط مختلف دمشق حضور داشت و اطراف حرم‌های مطهر حضرت رقیه و حضرت زینب سلام‌الله قرارگاه ایجاد کرده بود. چند بار هم به حرم حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها حمله کرد و خسارت‌هایی به بار آورد، اما با تلاش نیرو‌های مقاومت و مدافعان حرم، داعش از بین رفت و هم‌اکنون دمشق در امنیت است.

سحرگاه ولادت امام علی علیه‌السلام در سال ۹۳ بود. در کنار ضریح حضرت رقیه سلام الله علی‌ها در حال روضه‌خوانی بودیم که به یک‌باره صدای مهیبی پیچید و شیشه‌های بخشی از حرم و سوئیت ما فرو ریخت. داعش خمپاره‌ای زده بود که فاصله آن تا اتاق محل اسکان من، حدود ۷۰ متر بود. وقتی شرایط عادی شد، به پشت بام رفتم و دیدم که حدود یک متر از پشت بام آسیب دیده است.

برای اینکه داعش وضعیت حرم را شناسایی نکند، در‌های حرم را بستیم و اجازه ورود به کسی ندادیم. بعد هم مصالح آوردیم و آنجا را بازسازی کردیم تا کسی متوجه نشود؛ تا جایی که وقتی بازسازی کردیم، برای اینکه نو بودن سنگ‌ها مشخص نشود، زغالی روی آن مالیدیم.

پاکسازی زینبیه از داعش در عرض چند ساعت با فرماندهی حسین همدانی

شما در ایام حضور داعش در سوریه، حضور مستمری در این کشور داشتید و به عنوان خادم حرم حضرت رقیه (س) حتما خاطراتی هم از آن دوران دارید. از رشادت‌های نیرو‌های مقاومت و نحوه پاکسازی منطقه اطراف حرم‌های سوریه بگویید.

شهید حسین همدانی از فرماندهان شجاع بود. سمت حرم حضرت زینب سلام الله علیها، میدانی به نام میدان حجیره بود. آنجا داعشی‌ها با سر‌های بریده، فوتبال بازی می‌کردند تا رعب و وحشت ایجاد کنند. شب تاسوعا، در حرم برنامه داشتیم و حدود ۳۰۰ نفری بودیم. آن موقع اصلا خانم‌ها نبودند و به دلیل نبود امنیت، فقط آقایان به حرم می‌آمدند. آن شب حاج حسین همدانی گفت: می‌خواهیم امشب جای خوبی برویم. گفتم: هرجایی برویم خوب است و من با شما می‌آیم. به سمت حرم حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها و میدان حجیره رفتیم. بعد از دقایقی متوجه شدم که عملیاتی قرار است انجام شود و میدان حجیره را پاکسازی کنند. اینکه می‌گویم به سمت حرم حضرت زینب سلام الله علی‌ها رفتیم، به این آسانی نبود. در مسیر، باران آتش و گلوله بود و خمپاره‌زن‌ها هم در نقاط مختلف منطقه زینبیه حضور داشتند. در منطقه زینبیه هم شاید تعداد افراد حاضر انگشت‌شمار بود و در بخشی هم برخی از افرادی که ساکن آنجا بودند، مجبور بودند که در خانه بمانند.

سخت‌تر از همه هم پیکر‌هایی بود که داعش سربریده بود و با سر‌های آن‌ها در حال بازی بودند. به حرم حضرت زینب سلام الله علی‌ها که رسیدیم و روضه‌خوانی تمام شد، عملیات را اعلام کردند. عملیات ساعت یک بامداد آغاز شد و آنقدر این عملیات به خوبی فرماندهی و اجرایی شد که تا اذان صبح، منطقه از داعشی‌ها پاکسازی شد و حتی میدان حجیره را تغییر کاربری دادند. میدان حجیره به خاطر موقعیت استراتژیکی که داشت، شاهراه تردد نیرو‌های مقاومت ایرانی، حیدریون و فاطمیون بود. عملیات پاکسازی میدان حجیره واقعا سخت بود که البته رزمنده‌های فاطمیون نقش خیلی مهمی در آن داشتند.

چرا حرم حضرت رقیه (س) شبانه‌روز باز نیست؟

یکی از مشکلاتی که در برهه‌های مختلف موجب نارضایتی زائران حرم حضرت رقیه (س) بوده، بسته بودن حرم در ساعاتی از شبانه‌روز است. بسته بودن حرم در آن زمان به خاطر امنیت قابل توجیه است، اما چرا در حال حاضر هم حرم حضرت رقیه (س) شبانه‌روزی نیست؟

در گذشته به خاطر نبود امنیت، در‌های حرم برای اقامه نماز بیش‌تر باز می‌شد. اکنون هم حرم از یک ساعت قبل از اذان صبح باز می‌شود و بعد هم از ساعت ۸ صبح تا حدود یک ساعت بعد از نماز مغرب به روی زائران باز است. البته این بسته بودن در‌های حرم به دلیل نبود زائر است. عمده زائران خارجی که به حرم ریحانةالسحین مشرف می‌شوند، در منطقه زینبیه و دور از حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها اسکان دارند و بعد از نماز مغرب به هتل‌ها باز می‌گردند. برای همین ما در‌های حرم را می‌بندیم. البته در صورتی که زائر حضور داشته باشد و همچون سال‌های قبل از حضور داعش، تعداد زائران افزایش پیدا کند، آمادگی برای باز بودن دائمی حرم وجود دارد.

با این وجود، گاهی کاروان‌ها از ما می‌خواهند که مثلا ساعت ۱۲ یا یک بامداد برای غبارروبی و زیارت به حرم مشرف شوند که ما هم موافقت کرده و حرم را برای حضور آن‌ها آماده می‌کنیم. البته در برخی مناسبت‌ها حرم شبانه‌روز باز است و زائران در هر زمانی می‌توانند به زیارت مشرف شوند. به طور مثال در شب تاسوعا و عاشورای حسینی هر لحظه در حرم برنامه است. همچنین در اربعین نیز مراسم راهپیمایی اربعین در سوریه از حرم حضرت رقیه به حرم حضرت زینب سلام الله علیهما برگزار می‌شود.

اربعین سال گذشته ـ دمشق

برپایی مراسم جاماندگان اربعین در سوریه

مراسم اربعین در سوریه به چه صورت است؟

از بیش از ۱۵ سال گذشته مراسم اربعین در سوریه اجرایی شد و جاماندگان اربعین حسینی از حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها حرکت کرده و به سوی حرم حضرت زینب سلام الله علی‌ها می‌روند. حتی آن‌هایی که در حرم حضرت زینب هستند، برای شرکت در این مراسم به حرم ریحانةالحسین به عنوان مبدأ حرکت، مشرف می‌شوند. اوایل شاید در راهپیمایی جاماندگان اربعین در سوریه ۵۰ نفر شرکت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر این تعداد افزایش یافته است؛ به طوری که حتی سال گذشته با وجود شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها، بیش از ۳۰ هزار نفر در مراسم جاماندگان اربعین سوریه از حرم تا حرم شرکت کردند.

وقتی که سفیر عربستان از شکوه حرم حضرت رقیه (س) متحیر شد

وضعیت زائران حرم حضرت رقیه (س) از گذشته تاکنون چگونه بوده است؟

در سوریه ۱۷ ملیت حضور دارد و حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها جایی است که در آن از هر قشری از مسیحی گرفته تا اهل تسنن حضور می‌یابد. همه وقتی می‌آیند، محو فضای معنوی آن می‌شوند. قبل از جنگ در سوریه و حضور داعش، شاید در روز بیش از ۱۰۰ توریست خارجی داشتیم. در ورودی حرم چادر عربی گذاشته بودیم و از آن‌ها محترمانه می‌خواستیم که حجاب داشته باشند و آن‌ها با وجود اینکه مسلمان نبودند و اعتقادی هم به حجاب نداشتند، بر اساس قوانین و به خاطر احترام به حرم، به خوبی می‌پذیرفتند و با حجاب وارد حرم می‌شدند.

مرحوم شیخ الاسلام در سال‌های گذشته، سفیر ایران در سوریه بود. او هم از جهت سیاسی و هم دینی فرد مدبری بود و حتی وقتی در سوریه حضور داشت، نماز صبحش در حرم ترک نمی‌شد. یک روز به من گفت: می‌خواهیم جشن ۲۲ بهمن را در حرم حضرت زینب سلام الله علی‌ها برگزار کنیم. ۲۲ بهمن، جشن ملی است و همه در جا‌های مجلل برپا می‌کردند. اول متعجب شدم و گفتم که امکان ندارد. چرا که وضعیت حرم به گونه‌ای است که افراد برای ورود به صحن باید کفش‌های خود را در بیاورند و بدون کفش وارد شوند. پس از این درخواست، من موضوع را با تولیت حرم در میان گذاشتم و آن‌ها هم موافقت کرده و گفتند که مانعی نیست.

حرم حضرت رقیه، جایی است که از در ورودی باید کفش را در بیاوری. صحن، سنگ و رواق‌ها هم فرش است. آن زمان به آقای شیخ الاسلام گفتم: وزیر و سفیر می‌آیند و آن‌ها به خودشان اجازه نمی‌دهند که کفش‌شان را در آورند. شیخ‌الاسلام گفت: باید در بیاورند. به هر ترتیب کفشداری در حرم را به خارج حرم منتقل و فضا را برای برپایی جشن ۲۲ بهمن آماده کردیم. با آغاز مراسم، سفرای کشور‌های مختلف وارد حرم می‌شدند. آن موقع من دنبال سفیر کانادا و آلمان نبودم. بلکه فقط منتظر بودم ببینم سفیر عربستان چگونه وارد می‌شود. وقتی سفیر عربستان آمد، کفشش را در آورد و پس از ورود به حرم، محو سقف حرم و مصلای آن شده بود. همه عبارت‌های حرم هم از عبارات عربی و احادیثی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله با «قال رسول‌الله» بود و کسی نمی‌توانست چیزی بگوید که مثلا این چیست؟ سفیر عربستان در سوریه همه جا را متحیر نگاه می‌کرد و در آخر سؤال کرده بود که اینجا با این همه جلال و شکوه کجاست و چه کسی دفن است؟ وقتی به او گفتند که دختر سه ساله امام حسین علیه السلام و نوه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است، متعجب شد. من این جمله را نشنیدم، اما نقل کردند که یکی به او گفته است: شما نگاه کنید قبر نوه پیامبر اینچنین آباد است، شما قبرستان بقیع را چهار امام معصوم علیهم‌السلام در آن دفن است، تخریب کردید. گفته شد که او پس از شنیدن این انتقاد، سفیر عربستان در سوریه راهش را ادامه داد و چیزی نگفت.

برپایی جشن ۲۲ بهمن در حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها تدبیری بود که سفیر کشورمان در آن زمان داشت و با این اقدام، شکوه و جلال حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها را به نمایندگان کشور‌های مختلف نشان داد و جشن پیروزی انقلاب اسلامی را به صورت متفاوت برگزار کرد.

مصیبت‌های اسرای کربلا در سوریه/ مردم شام به خاندان اهل بیت (ع) سنگ پرتاب می‌کردند

سرزمین شام یکی از شهر‌های تاریخی است که خاندان اهل بیت علیهم السلام پس از واقعه عاشورا به آنجا می‌آیند. درباره این شهر و اماکن تاریخی آن از مسجد اموی تا باب طوبی و سایر زیارتگاه‌های آن برایمان بگویید.

در سوریه ادیان مختلفی حضور دارند. باب طوبی محله‌ای است که بیش‌تر مسیحیان و یهودیان در آنجا سکونت دارند. دروازه ساعات هم جایی است که دروازه شام به آن می‌گفتند. در گذشته هر شهر دری برای ورود داشته است که دروازه ساعات، مکانی است که پس از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری، اول ماه صفر خاندان اهل بیت علیهم السلام را پشت آن نگه می‌دارند. مردم آنجا، شهر را چراغانی می‌کنند، چرا که گفته بودند این‌هایی که دارند می‌آیند، خارجی و افراد خائنی هستند. به آن‌ها نگفته بودند که این افراد، فرزندان و خاندان پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و سلم هستند.

از دروازه ساعات تا حرم حضرت رقیه سلام الله علی‌ها و مسجد اموی، به صورت پیاده نهایت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد؛ اما وقتی قافله اسرای کربلا به دستور یزید بن معاویه به همراه سر‌های شهدا از دروزاه شهر وارد شدند، غروب به خرابه شام رسیدند؛ چون خاندان اهل بیت علیهم السلام را در شهر گرداندند. می‌گفتند آن زمان دیوار‌های خانه‌ها کوتاه بوده است. مردم از بالای دیوار به حضرت زینب سلام الله علی‌ها و اسرای کربلا سنگ می‌زدند. مردم این منطقه از شام آنقدر کینه امام علی علیه السلام را داشتند، که وقتی کسی می‌گفت مثلا این فرزند علی است، با او بدرفتاری می‌کردند. در تاریخ داریم که حتی بر سر اسرای دشت کربلا از خانم حضرت زینب سلام الله علی‌ها و امام سجاد علیه السلام تا کوچک‌تر‌ها سنگ و آتش پرتاب می‌کردند. در برخی از مناطق سوریه همچنان این بغض و کینه نسبت به خاندان امام علی علیه‌السلام وجود دارد و شاید بتوان گفت که ریشه داعش از چنین تفکری ایجاد شده است.

قبر صلاح الدین ایوبی که شیعیان را زنده به گور می‌کرد و به نوعی داعش هم از چنین تفکری متولد شد، در دمشق به چه صورت است؟

سمت بازار حمیدیه جایی به نام قلعه است که زمان قدیم زندان بوده و اکنون به قلعه معروف شده است. تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که ظلم، پایدار نیست. نه تنها قبر صلاح‌الدین ایوبی که به نسل‌کشی شیعه پرداخت، بلکه حتی معاویه که روزی بر تخت سلطنت بود و خدم و حشم داشت، اکنون مخروبه‌ای بیش نیست. چند بار وهابی‌ها تصمیم گرفتند که قبر معاویه را آباد کنند، اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاد. با این وجود، قبر معاویه صغیر که محبت اهل بیت علیهم‌السلام را در دل داشت، اکنون وجود دارد و بسیاری از افراد هم به آنجا می‌روند. معاویه شاید به ظاهر دنیایش را آباد کرد و حضرت زینب سلام الله علیها، دختر امیرالمومنین علیه‌السلام خرابه‌نشین بود و نه سقفی، نه فرشی و چیزی داشت، اما اکنون حرم عمه سادات آباد است و قبر معاویه به لجن کشیده شده است. این‌ها همه تاریخی است که ما باید از آن درس بگیریم و محبت اهل بیت علیهم السلام را برای سعادت دنیا و آخرت در وجودمان تقویت کنیم.

منبع : فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حرم حضرت رقیه داعش حرم حضرت زینب سلام الله علی ها اهل بیت علیهم السلام سلام الله علی ها جاماندگان اربعین اربعین در سوریه نیرو های مقاومت حرم حضرت رقیه س خاندان اهل بیت سفیر عربستان علیه السلام حسین همدانی سال گذشته شبانه روز الله علیه آن زمان ۲۲ بهمن سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

حسین حقیقی؛ واکنش به یک موسیقی ضد صهیونیستی

حسین حقیقی از خوانندگان فعال موسیقی پاپ که طی سال های اخیر علاوه بر تولید آثار عاشقانه، حضور فعالی نیز در عرصه تولیدات مربوط به آثار اجتماعی و موضوعی دارد و اخیرا هم خوانندگی موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «ضد» را به عهده داشت، طی روزهای گذشته و از پس تجمع ضد اسراییلی دانشجویان حامیان فلسطین در آمریکا اقدام به انتشار سلسله استوری هایی درباره یک موسیقی اعتراضی به نام «leve palestina» کرده است و در این باره نوشت:

این روزها در راهپیمایی ها و تجمعات ضد اسراییلی و در میان حامیان فلسطین یک موسیقی خاص پخش می شود که با وجود تلاش صهیونیست ها خیلی خوب منتشر شده و دست به دست می شود.

این موزیک به زبان سوئدی است و جورج توتاری ۴۷ سال پیش آن را ساخته است. توتاری فلسطینی است اما سال ۱۹۷۰ اجبارا به سوئد پناهنده شده است. در همان سال ها برای اینکه صدای وطنش باشد و از ظلم رژیم غاصب حرف بزند، یک گروه موسیقی به نام «کوفیا» تشکیل می دهد به معنی «چفیه». ترجیع بند آن هم چنین است: زنده باد فلسطین، مرگ بر صهیونیسم.

علیرضا عصار؛ انتشار یک تک آهنگ جدید با آرزوهای خوب

علیرضا عصار از خوانندگان گزیده کار و کم حاشیه موسیقی پاپ ایران که این روزها در بی خبری کامل مشغول به سرانجام رساندن پروژه جالب توجهی است، طی روزهای گذشته بود که پس از مدت ها تک آهنگ جدیدی به نام «پیرمغان» را منتشر کرد.

وی در صفحه شخصی اش پیرامون انتشار این تک آهنگ که همچون سایر کارهایش از حال و هوایی متفاوت تر از جریان فعلی موسیقی پاپ برخوردار است، نوشت:

ترانه «پیر مغان» با آرزوی روزهای روشن و به امید شنیدن خبرهای خوب با عشق به شما عزیزان تقدیم می‌شود.

در این قطعه سبزه منصور شاعر بخش اول، بهرام آقاخان و همایون نصیری تنظیم کنندگان، دارا دارایی نوازنده گیتارباس، پویا نیکپور نوازنده پیانوو میکس و مستر، همایون نصیری نوازنده پرکاشن، بهرام آقاخان نوازنده گیتار نایلون، رضا عسگرزاده نوازنده دودوک برخی از اعضای گروه اجرایی را تشکیل می دهند.

حسین صفامنش؛ اعتراض در فضای مجازی پاسخ در نشست خبری

پس از پخش آخرین قسمت های سریال تلویزیونی «نون.خ» به کارگردانی سعیدآقاخانی بود که حسین صفامنش از خوانندگان موسیقی کردی با انتشار ویدیویی نسبت به استفاده آثارش در سریال «نون. خ» اعتراض کرد و گفت: به زودی پیگیری قانونی و قضایی نسبت به این موضوع را آغاز خواهد کرد.

صفامنش در این ویدیو عنوان کرده که استفاده از آثارش بدون کسب اجازه و قرارداد با این خواننده و مدیربرنامه اش بوده است.

گویا مدیر برنامه های حسین صفامنش شکایت رسمی و قانونی خود درباره این روند غیرقانونی را علیه سعید آقاخانی در مرجع قضایی ثبت کرده است.

پس از طرح این انتقادها بود که مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون.خ» در نشست خبری این سریال که طی روزهای گذشته برگزار شد در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی صفامنش توضیح داد: موضوع ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من به عنوان تهیه کننده مربوط می شود. ما در یکی از فصل ها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی موجب شعف و تحسین شده است. ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم ولی تصورم نبود شکایت کنند. فکر می کردم او زنگ می زند و می گوید دمت گرم وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. حتما برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این ۲ فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.

سید جواد هاشمی؛ ماجرای رپ خوانی و پاسخ به حواشی در شبکه دو

از دیگر نکاتی که طی روزهای گذشته در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد، مربوط به ماجرای رپ خوانی سید جواد هاشمی در پوشش غیرمتعارف آنچه از او دیده ایم، با همراهی خواننده ای به نام علی حسینی در یک کلیپ است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.

هاشمی اما سرانجام در برنامه تلویزیونی «مداربسته» شبکه دو سیما بود که در گفت‌وگو با حسین رفیعی مجری برنامه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: من در این فیلم یک «هودی (به سویی‌شرت‌هایی که کلاه داشته باشند هودی گفته می‌شود)» پوشیده بودم و موسیقی را که توسط خواننده اجرا می شد لب می زدم. موضوعی که گویا با حواشی و واکنش های بسیار زیادی مواجه شد که برایم بسیار جالب توجه بود. در حالی که بسیاری از دوستان می دانند من در آموزش و پرورش موسیقی کار می کردم و بسیاری از هنرمندانی که اکنون به صورت حرفه ای موسیقی کار می کنند عضو گروه های سرودی بودند که بنده در آنها به عنوان مربی حضور داشتم. به هر حال من کارم موسیقی بوده و حالا آمدم با یک جوان، موسیقی اش را لب زدم. شرایطی که موجب شد خیلی به من بد و بیراه بگویند.

وی افزود: حتی برخی از کاربران دایم اعتراض می کردند که چرا «هودی» پوشیدی؟ حالا که پوشیدی چرا مارک دارش را به تن کردی؟ خلاصه که در معرض انواع و اقسام حرف در فضای مجازی بودم. در حالی که جالب است بدانید همین علی حسینی که با او در قطعه لب خوانی کردم از خوانندگان خوبی است که کارهای مذهبی هم زیاد خوانده و حتی در حمایت از فلسطین نیز کارهایی را تولید کرده و این بار از من خواست تا در کنارش باشم.

این بازیگر اظهار کرد: وقتی هودی را به من دادند تا بپوشم می دانستم که ممکن است مساله شود ولی هیچ نگفتم و پوشیدم و رفتم، اجرا کردم. حتی هادی حسینی پدر علی حسینی که از تهیه کنندگان موسیقی بود به من گفت: «آقا ترکاندید» و من به او نگفتم که این من را می ترکاند.


محسن چاوشی؛ حرف های محمدعلی بهمنی کذب محض است

محسن چاوشی از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ که فعالیت هایش همواره زیر ذره بین اصحاب رسانه و فضای مجازی است، طی روزهای گذشته بود که از پس مصاحبه تصویری محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای پیشکسوت کشورمان با سامانه «بیلبورد» که انتقادات تندی را بر علیه محسن چاوشی درباره مجوز شعر یکی از آثارش بر زبان آورده بود، واکنش نشان داد.

وی در کامنتی برای پست منتشر شده این مصاحبه تصویری نوشت:

خوب است شاعران پا به سن گذاشته و پیشکسوت حرمت عمر و قلم خود را نگه دارند و لااقل از حافظه به دروغ کمک نگیرند یا نه ... از قول کسی، دیگر خاطره و خطاب شخصی در نیاورند. من کسی را فلانی جان صدا که نمی کنم هیچ؛ از اساس چنین مکالمه و مراوده ای که آقای محمدعلی بهمنی ذکرش را می کنند به یاد نمی آورم. حرف های شاعر در گفت‌وگویی که داشته از اساس کذب است و محلی از اعراب ندارد. جز به جز آن.

کد خبر 6093770 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دل‌بوسکه مسئول پاکسازی فدراسیونِ فاسد شد!
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است